TREND OF THE MONTH

Sharing travelling

Reizen op je eigen manier Reizen, het wordt steeds populairder en ook steeds gewoner. Je zou bijna kunnen stellen dat het gek is als je nooit in je leven zou gaan reizen. Je ziet steeds meer ontwikkelingen op het gebied van reizen.  Men wil het op hun eigen, unieke manier doen. Ze willen niet meer alleen de toeristische routes bekijken, maar de tijd nemen om juist die bijzondere plekken waar veel locals komen te zien. Uit deze behoefte zijn verschillende initiatieven zoals Cycleswap ontstaan; een leuke manier om goedkoop, veilig en handig fietsen te huren in Amsterdam. Het bijzondere aan Cycleswap is dat je fietsen van lokale bewoners kan huren, waardoor je als toerist niet alleen goedkoop een fiets kan regelen, maar ook een leuk gesprek met locals aan kan gaan.   Yourope en Localeur Ook in andere landen zie je initiatieven opkomen. Yourope, Localeur en Like A Local zijn hier goede voorbeelden van. Yourope en Localeur zijn social travel planners om jezelf buiten de begaande paden te bevinden op reis. Hier kunnen locals je helpen door de meest bijzondere plekken met je te delen. Localeur spreekt alleen over gebieden en plekken in Amerika. Bij Yourope worden er door locals van over de hele wereld plaatsen gedeeld. Mensen verkiezen de mening van locals boven die van reisboekjes,  omdat de gebieden in de boekjes vaak overdreven aangeprezen worden. Het heft in eigen hand Dat het reisgemak steeds groter wordt is al jaren en jaren aan de gang, maar locals die met […]

Gamificatie: Speels stimuleren

Het spelen van spelletjes is niet nieuw, dat doen we al eeuwen. Al gauw ontdekten we het effect van spelletjes; ze verleiden je, grijpen je vast, motiveren je en zorgen voor een band tussen de spelers. Het toepassen van deze technieken in de echte wereld wordt gamificatie genoemd. Met speeltechnieken en speelprincipes probeert men in te spelen op de intrinsieke motivatie van een speler en wordt er geprobeerd een bepaald soort gedrag te stimuleren.   Voorbeelden van gamificatie vind je overal ter wereld. In Stockholm bijvoorbeeld, is een trap van station Odenplan bekleed met pianotoetsen die klanken produceren. Het doel hiervan is om op een leuke manier lichaamsbeweging te stimuleren. Ook in Kaapstad is gamificatie terug te vinden. Zo zijn er speciale doorzichtige zeepjes ontworpen waar speelgoed in verstopt zit, zodat kinderen vaker hun handen wassen. Het gevolg hiervan is dat ze minder vaak ziek worden.   Gamificatie wordt gebruikt om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen. De macrotrend kan op een leuke en speelse manier ingezet worden in de maatschappij, in de gezondheidszorg, binnen organisaties, op social media enzovoort. Naar verwachting zal in 2016 meer dan 50% van de organisaties gebruik gaan maken van gamificatie.   ———————————————————————————————— Bij Trends&Apples koppelen wij macro trends aan het vakgebied. Vanaf vandaag wordt er elke eerste maandag van de maand een overkoepelende macro trend geplaatst op de website. Dit omdat wij onze kennis over (macro)trends graag met je willen delen.

Sharing economy

Eerlijk zullen we alles delen De sharing economy is meer dan enkel spullen delen. Er zit een verdienmodel achter. Op deze manier worden de kosten en opbrengsten voor het gebruik van een product gedeeld. De trend die we zien is dat consumenten tot het inzicht komen dat ze hun producten niet fulltime gebruiken. Die dure zitmaaier wordt tenslotte maar eenmaal per maand gebruikt en de rest van de tijd staat die stil! Dat is zonde. Net zoals het feit dat sommige mensen hun auto enkel in het weekend gebruiken. Deze producten worden tegenwoordig voor medegebruik aangeboden (vaak online), zodat we samen gebruik kunnen maken van elkaars producten.   Share your real estate Een bekend verschijnsel van de sharing economy binnen de vastgoedsector is Airbnb: het verhuren van kamers in ons huis of wellicht het verhuren van het gastenhuis wat nauwelijks gebruikt wordt. Ook appartementen die te koop staan worden in grote hoeveelheden aangeboden op Airbnb. Het platform is ontwikkelt voor piloten die het ‘thuisgevoel’ misten wanneer ze in een hotel sliepen. De consument heeft de visie achter Airbnb razendsnel omarmd en tegenwoordig boeken we weekendjes weg op airbnb.nl Een ander voorbeeld van de opkomst van de sharing economy binnen de vastgoedsector zijn oplossingen voor leegstaand vastgoed. De afgelopen 20 jaar is er te veel gebouwd door beleggingsfondsen. Er werd gebouwd voor een beleggingsrendement, niet voor de behoefte van de afnemer. In Amsterdam wordt momenteel gebouwd aan Europa’s eerste ‘Sharing Tower’. Een leegstaand jaren 90 kantoorgebouw (de Oliphant in Amsterdam Zuidoost) […]

Meer aandacht

Internet & Technologie We leven tegenwoordig in een wereld waarin we non-stop prikkels krijgen van het internet, social media, apps, Internet of Things en andere technologie om ons heen. Alles binnen een paar seconden met elkaar delen is wat we graag doen. We grijpen om de havenklap naar dat alleskunnertje in onze zak en verlaten het huis niet zonder. Deze technologie heeft ons al veel goeds gebracht maar er is ook een keerzijde: we worden continu beziggehouden met deze prikkels en hebben keuzestress. Vroeger liepen we af en toe naar de laptop om onze mail te checken, nu hebben we meerdere schermen om ons heen die van allerlei meldingen geven. En ook als we die niet krijgen kijken we er vaak op. Het internet en technologie is hier een oorzaak van. Alles wordt hierop aangeboden, de keuze is reuze. Dit zorgt er steeds vaker voor dat we van alles tegelijk doen, onze échte aandacht kwijtraken en we ons niet meer kunnen concentreren op de belangrijke zaken.   Nieuwe trend naar aandacht De trend naar meer aandacht is nu gaande. We proberen af en toe los te komen van de technologie om ons weer te kunnen concentreren op echte, fysieke dingen om ons heen. Zowel on- als offline worden zaken weer eenvoudiger, kleiner of lokaler. Puur om onze aandacht te laten focussen op één ding.   Instagram is een mooi voorbeeld als het gaat om online: dit sociale netwerk heeft helemaal niet veel functies of mogelijkheden. Je kunt een foto/video plaatsen, […]

Second life

Een van de vele macro-trends die onder de mega-trend Sustainability hangt is Second Life. Binnen deze trend gaat het om een tweede leven geven aan producten of materialen in plaats van ze weg te gooien.   Ook steeds meer architecten en andere spelers in de bouwsector spelen in deze ‘weggooimaatschappij’ met creatief hergebruik, recycling en upcycling. Ook het herbestemmen van leegstaande panden hoort hier natuurlijk bij. Er worden slimme renovaties bedacht die oud en nieuw optimaal combineren!   Twee voorbeelden:   Distilleerderij van Bombay Sapphire in Hampshire, Engeland Vroeger was het een water-aangedreven papier fabriek, dat meer dan 40 vervallen gebouwen had. De historische betekenis van de gebouwen is groot. Er is een duidelijke centrale binnenplaats gebouwd op het grote terrein, waar mensen bij elkaar kunnen komen. In deze binnenplaats zijn twee verweven botanische tuinen gebouwd waarin de 10 planten soorten worden verbouwd die Bombay Sapphire’s gin haar bijzondere smaak geven. Hiermee wordt de nieuwe focus en identiteit van het terrein neergezet.   One Plus Office in Honkong Het One Plus Office is een duurzaam kantoor. Ge-upcyclede overgebleven stoffen, designerstoelen die zijn gerecycled, de bank in de vergaderkamer helemaal gemaakt van samples van stoffen en kasten die eerst bestemd waren voor de sloop laten nu trots hun ‘leeftijd’ zien door de afgewassen verf en talloze krassen. Dit concept is ontworpen om te laten zien dat afvalmateriaal ook stijlvol kan zijn! (zie afbeelding)   ———————————————————————————————— Bij Trends&Apples koppelen wij macro trends aan het vakgebied. Er wordt elke eerste maandag van de […]

Bleisure

Bleisure staat voor ‘Blurring Leisure’ maar ook voor ‘Business Leisure’.   Blurring Leisure We mengen verschillende vrijetijdsactiviteiten steeds meer door elkaar. We gaan op vakantie en doen daar vrijwilligers werk voor mens of milieu om wat terug te geven. Dit vrijwilligers-toerisme wordt steeds populairder bij jongeren en bij fitte gepensioneerden. Internet is in onze vrije tijd niet meer weg te denken en het is steeds vaker deel van onze vrijetijdsbesteding. We kijken Wie is de Mol op de televisie en spelen ondertussen online mee op onze smartphone. Voor een concert kun je tegenwoordig ook naar de bioscoop, via een livestream kan jij dat optreden van je favoriete band volgen. Ook veel koffietentjes spelen op deze trend in: een kopje koffie drinken en ondertussen je fiets laten repareren of je was wassen, we zien steeds vaker dat er op koffieplekken meer gedaan kan worden dan alleen koffie drinken.   Business Leisure Werk en vrijetijd wordt steeds vaker gecombineerd en de grenzen vervagen. We werken en studeren op vrijetijdsplekken en we werken af en toe thuis nog even door en ook voeren we privézaken op het werk uit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bijhouden van social media. Steeds meer bedrijven en kantooromgevingen zijn er bewust van dat het af en toe goed is om even met je gedachten ergens anders te zijn en bieden kortdurende vrijetijdsactiviteiten aan. Voorbeelden hiervan zijn fitnessruimten, pingpongtafels en glijbanen bij Google! Daarnaast worden er steeds vaker vrijetijdsactiviteiten toegevoegd aan een zakenreisje, want ja, als je er dan […]

Instant Gratification

Het betekent letterlijk ‘Onmiddellijke Bevrediging’ en dat is precies wat het ook inhoudt. De lange termijntrend Instant Gratification komt voort uit het drukke bestaan van de mens. Doordat er meer gewerkt wordt, meer afspraakjes gepland worden en we in een gestreste omgeving leven waar iedereen aan het haasten is, willen we meer tijd over houden voor andere activiteiten. 
Het liefst moet alles zo snel mogelijk gebeuren en 
als het ook nog kan, meerdere activiteiten tegelijk ondernemen.   Biologische oorzaak De Nederlandse neurowetenschapper en hersenonderzoeker Victor Lamme heeft wel een verklaring waarom wij alles zo snel willen; “Het komt voort uit de structuur 
in ons brein die ervoor zorgt dat we gedrag aanleren. We proberen iets uit en als daar een positief resultaat uit volgt, worden we niet alleen beloond met dat resultaat, maar onze hersenen krijgen ook een dosis dopamine toegediend, en dat geeft een gelukkig gevoel.” Vandaar dat we ook steeds vaker op zoek gaan naar soortgelijke beloningssignalen, dat werkt namelijk verslavend, omdat het een goed gevoel geeft.   Signalen Door het drukke bestaan is er weinig tijd om bijvoorbeeld te sporten, terwijl men wel waarde hecht aan een gezonde levensstijl. Eén van de signalen bij deze trend is dan ook de snelle manier van sporten. BodyTec Lounge is een apparaat waarbij je je drie uur durende workout kan inkorten naar 20 minuten, maar met net zo veel resultaat. 
Maar denk ook aan ‘Begin gemist’ van KPN waarbij ze je in de reclame laten zien dat je tijd over […]

Nature Connection

Toenemende digitalisatie Tot op heden was er een toenemende stroom van mensen over de hele wereld die van platteland naar de stad trokken. Sinds kort is er een kleine omschakeling zichtbaar; mensen zien steeds vaker het belang in van de rust en vrede van het platteland. Het wordt duidelijk dat de 24/7 verbondenheid en bereikbaarheid door verbeterde technologie toch niet altijd positief is. Deze trend is ontstaan in de Amerikaanse Tech gemeenschap als reactie op de toenemende digitalisatie van onze levensstijl. Mensen zijn steeds drukker en technologie neemt werkzaamheden over. Vooral de creatieve stads elite kiest ervoor om dichter bij de natuur te gaan wonen.   Vastgoed Er zijn boeken gepubliceerd waarin houten hutjes op rustige locaties centraal staan. Echter, niet alleen deze boeken zorgen voor aandacht voor wonen in de natuur, ook nieuwe landelijke concepten duiken op. KantoorKaravaan, een groep Nederlandse ontwerpers hebben trailers omgezet in mobiele co-werkeenheden. Zij rijden door het land op zoek naar de meest mooie bossen en parken om daar een kantoor op te zetten. Om het toch nog bij deze tijd te laten horen; er zit Wi-Fi, elektriciteit opgewekt door zonnepanelen en zelfs een koffiezetapparaat in! Ook in België is er een vergelijkbaar initiatief opgezet als KantoorKaravaan.   Toekomst Ontwerpbureau VIJF AM heeft een mobiel kantoor ontworpen die gebruikers in staat stelt om te werken in een landschap die je zelf uit kunt kiezen. Dit mobiele kantoor kan met de auto vervoerd worden en beschikt ook over een bed. Organisaties als de Design Bus en […]

Active Aging

Active Aging   Het betekent letterlijk ‘Actief ouder worden’ en dat is precies wat het ook inhoudt. De lange termijntrend Active Aging komt voort uit de generatie babyboomers die grijs aan het worden zijn. Zij nemen een nieuwe tijdsgeest mee naar het bejaardenhuis en geven het meer identiteit.     Kwaliteit van leven Nieuwe ontwikkelingen zorgen voor de toename van vitaliteit bij deze generatie. Ze zijn gezonder dan hun voorgangers. Active aging betekent ook wel het proces van het optimaliseren van kansen in gezondheid en participatie om de kwaliteit van leven te verbeteren.     Vastgoed Ook op het gebied van vastgoed zien we hier signalen van terug. Bejaardenwoningen worden veel aantrekkelijker en leuker. Ook is er een opkomst van seniorenwoningen met optionele verzorging. Hierdoor blijven mensen langer op een plek wonen, kunnen ze het personaliseren en zijn gelukkiger. Vooral voor deze groep mensen ligt er een grote kans op het gebied van (her)ontwikkeling in vastgoed.   ———————————————————————————————— Bij Trends&Apples koppelen wij macro trends aan het vakgebied. Er wordt elke eerste maandag van de maand een overkoepelende macro trend op de website geplaatst. Dit omdat wij onze kennis over (macro)trends graag met je willen delen.

Makers revolutie

Van consument naar producent De technologie van tegenwoordig zorgt ervoor dat de consument meer wordt gezien als producent. Het creatieproces wordt toegankelijker, evenals het verkrijgen van kennis en data. Steeds persoonlijkere diensten en producten kunnen ontwikkeld worden, en met de 3D-printer van tegenwoordig kan iedereen die een creatief idee heeft het zelf omzetten tot een product. De trend, de ‘makers revolutie’, een term die al gebruikt werd in 2006, is nu pas zichtbaar voor iedereen.   3D-printen Het 3D-printen is al een tijdje in het nieuws, maar het heeft nog een lange weg te gaan. Het biedt zeker veel mogelijkheden en heeft nu al veel impact. We zagen al veel voorbeelden van het 3D-printen, en nu is zelfs het printen van huizen al mogelijk. Het Chinese bedrijf WinSun Decoration Design Engineering introduceerde 10 3D-geprinte huizen in minder dan 24 uur.   Toekomst De trend is nog niet voor iedereen voelbaar en geaccepteerd, maar deze ontwikkeling zal voor veel mogelijkheden gaan zorgen in de toekomst. Bovendien, het goede van deze ontwikkeling is dat deze manier van bouwen minder schadelijk is voor de natuur. Als deze trend gecombineerd wordt met democratisering van informatie en de opkomst van robots, zal de toekomst er heel anders uit gaan zien.   ———————————————————————————————— Bij Trends&Apples koppelen wij macro trends aan het vakgebied. Er wordt elke eerste maandag van de maand een overkoepelende macro trend op de website geplaatst. Dit omdat wij onze kennis over (macro)trends graag met je willen delen.

Visuele Cultuur

We zitten middenin de opkomst van de visuele cultuur, dat gecreëerd is door de jonge generatie. Deze generatie groeide op met een overvloed van verbeeldingen, met als gevolg dat deze generatie nu ook denkt en leert via beelden. Dit leidt tot de ontwikkeling van visuele communicatie. Een voorbeeld van deze visuele communicatie is Snapchat, maar ook tijdens het nieuws op televisie wordt er gebruik gemaakt van beelden. Ook formele Infographics in jaarverslagen worden steeds populairder.   Een nadeel kan wel zijn dat het voor de wat oudere generaties het soms moeilijker is om te communiceren, vooral met de jongere generaties. Vaak wordt deze communicatie gedaan via digitale media, wat de oudere generaties niet altijd bezitten. Maar, een groot voordeel van deze trend is dat door het creatieve aanbod van informatie, het steeds makkelijker en leuker is om deze informatie tot je te nemen. Ook zal deze jonge visuele generatie erg belangrijk worden in de toekomst en marketing zal hier op in gaan spelen.   ———————————————————————————————— Bij Trends&Apples koppelen wij macro trends aan het vakgebied. Er wordt elke eerste maandag van de maand een overkoepelende macro trend op de website geplaatst. Dit omdat wij onze kennis over (macro)trends graag met je willen delen.

DE ONDERTUSSENHEID

Golven op de vernieuwingsstroom De ondertussenheid; de periode tussen het nieuwe verfrissende en het oude vertrouwde. Er wordt stil gestaan bij het oude en het nieuwe, ‘moeten we alles omgooien of is nieuw toch niet altijd beter?’ De vernieuwingsbeweging wordt steeds bedachtzamer. Waar het oude wegvalt, bouwen we het nieuwe op. Dit is een tijd waarin kleine initiatieven groot worden, een tijd om te durven dromen en vooral te durven doen; de vernieuwingsstroom. Toch blijft men als puntje bij paaltje komt, haken in het oude vertrouwde en komt men in de tussenpositie tussen het oude en het nieuwe.   Dit is ook het mooie aan herontwikkeling van vastgoed; het oude vertrouwde herbestemde pand in een volledig nieuw, verfrissend conceptueel jasje; deze ijzersterke combinatie van nieuw en oud. Wood&Apples golft niet zomaar mee op de vernieuwingsstroom, maar zij slaat een zijstroom in vol innovatieve ideeën en openbaringen.   ———————————————————————————————— Bij Trends&Apples koppelen wij trends aan het vakgebied. Elke eerste maandag van de maand wordt een overkoepelende trend op de website geplaatst. Dit omdat wij onze kennis over trends en ontwikkelingen graag met je willen delen.

EMOTIES AAN HET PAND TOEVOEGEN

Menselijke waardigheid als uitgangspunt Je ziet het overal in terug komen; men wil weer terug naar de menselijke waardigheid. Het vertrouwen in de economie is geschaad. Persoonlijke aandacht en openheid van bedrijven, dat is weer belangrijk. De tijd van mooie praatjes is voorbij, actie is wat we willen zien.   Deze ontwikkeling heeft geleid tot de behoefte aan, naast materieel geluk zoals een mooi huis, immaterieel geluk. Met immaterieel geluk bedoelen we emoties en het gevoel. Het is toch veel gaver om te wonen in een pand met kennis van een mooie geschiedenis, een huis met sfeer, of een huis met een gezamenlijke tuin waar je samen kunt barbecueën? Hierdoor creëer je een meerwaarde aan het materiële; je voegt waarde toe aan iets wat in eerste instantie puur materieel is.   Dit is exact wat Wood&Apples doet; een meerwaarde creëren aan een pand dat misschien al jaren leeg staat, waar al het leven uit is gezogen. Deze meerwaarde laat het pand pas echt weer leven.     ———————————————————————————————— Bij Trends&Apples koppelen wij macro trends aan het vakgebied. Vanaf vandaag wordt er elke eerste maandag van de maand een overkoepelende macro trend geplaatst op de website. Dit omdat wij onze kennis over (macro)trends graag met je willen delen.

Social media, verrijking of  verarming?

Stress society We leven in een stress society; alles moet meer, beter en het liefst nu. De prestatiedruk ligt hoog. De technologie is niet meer uit ons leven weg te slaan en je wordt gek aangekeken als je nog geen Facebook account hebt.  Social media heeft zich doorontwikkeld en dient voor steeds meer bedrijven als online klantenservice, genaamd webcare. Op elk moment van de dag kun je je vragen via, onder andere Twitter, aan bedrijven stellen en je hebt binnen een paar minuten een volledig antwoord op je vraag.   Technology detox campagnes Ondanks deze handige ontwikkelingen brengt social media ook veel (sociale) druk met zich mee. Door deze druk ontstaan er initiatieven zoals technology detox campagnes, waarbij je een dag naar keuze je telefoon en mobiele apparaten weg moet leggen om weer eens van het moment te genieten. Disconnect Day in de VS is een voorbeeld van zo’n campagne. Op de website kan je invullen waar je woont en op welke dag je al je mobiele apparaten weg wilt leggen. Dit zodat je even je rust terug kan vinden in jezelf en je directe omgeving.   Het gebouw bestaat zonder te bestaan Social media is overal en is ook toe te passen op de bouw.  Dankzij social media kan een pand namelijk al bestaan zonder dat het daadwerkelijk gebouwd is. Zo worden de concepten welke ontworpen worden al snel op social media geplaatst. Hiermee krijgen deze al snel een plekje in de maatschappij, terwijl de echte realisatie pas veel later start. […]