Bleisure

Bleisure staat voor ‘Blurring Leisure’ maar ook voor ‘Business Leisure’.

 

Blurring Leisure

We mengen verschillende vrijetijdsactiviteiten steeds meer door elkaar. We gaan op vakantie en doen daar vrijwilligers werk voor mens of milieu om wat terug te geven. Dit vrijwilligers-toerisme wordt steeds populairder bij jongeren en bij fitte gepensioneerden.

Internet is in onze vrije tijd niet meer weg te denken en het is steeds vaker deel van onze vrijetijdsbesteding. We kijken Wie is de Mol op de televisie en spelen ondertussen online mee op onze smartphone.

Voor een concert kun je tegenwoordig ook naar de bioscoop, via een livestream kan jij dat optreden van je favoriete band volgen.

Ook veel koffietentjes spelen op deze trend in: een kopje koffie drinken en ondertussen je fiets laten repareren of je was wassen, we zien steeds vaker dat er op koffieplekken meer gedaan kan worden dan alleen koffie drinken.

 

Business Leisure

Werk en vrijetijd wordt steeds vaker gecombineerd en de grenzen vervagen. We werken en studeren op vrijetijdsplekken en we werken af en toe thuis nog even door en ook voeren we privézaken op het werk uit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bijhouden van social media.

Steeds meer bedrijven en kantooromgevingen zijn er bewust van dat het af en toe goed is om even met je gedachten ergens anders te zijn en bieden kortdurende vrijetijdsactiviteiten aan. Voorbeelden hiervan zijn fitnessruimten, pingpongtafels en glijbanen bij Google! Daarnaast worden er steeds vaker vrijetijdsactiviteiten toegevoegd aan een zakenreisje, want ja, als je er dan toch bent..

 

Vastgoed

Deze trend heeft ook invloed op het vastgoed. Gebieden en gebouwen worden nu en in de toekomst steeds minder voor puur alleen werk of vrijetijdsactiviteiten gebruikt maar er zullen steeds meer mixed-used plekken gaan opkomen!

————————————————————————————————

Bij Trends&Apples koppelen wij macro trends aan het vakgebied. Er wordt elke eerste maandag van de maand een overkoepelende macro trend op de website geplaatst. Dit omdat wij onze kennis over (macro)trends graag met je willen delen.