Gamificatie: Speels stimuleren

Het spelen van spelletjes is niet nieuw, dat doen we al eeuwen. Al gauw ontdekten we het effect van spelletjes; ze verleiden je, grijpen je vast, motiveren je en zorgen voor een band tussen de spelers. Het toepassen van deze technieken in de echte wereld wordt gamificatie genoemd. Met speeltechnieken en speelprincipes probeert men in te spelen op de intrinsieke motivatie van een speler en wordt er geprobeerd een bepaald soort gedrag te stimuleren.

 

Voorbeelden van gamificatie vind je overal ter wereld. In Stockholm bijvoorbeeld, is een trap van station Odenplan bekleed met pianotoetsen die klanken produceren. Het doel hiervan is om op een leuke manier lichaamsbeweging te stimuleren. Ook in Kaapstad is gamificatie terug te vinden. Zo zijn er speciale doorzichtige zeepjes ontworpen waar speelgoed in verstopt zit, zodat kinderen vaker hun handen wassen. Het gevolg hiervan is dat ze minder vaak ziek worden.

 

Gamificatie wordt gebruikt om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen. De macrotrend kan op een leuke en speelse manier ingezet worden in de maatschappij, in de gezondheidszorg, binnen organisaties, op social media enzovoort. Naar verwachting zal in 2016 meer dan 50% van de organisaties gebruik gaan maken van gamificatie.

 

————————————————————————————————
Bij Trends&Apples koppelen wij macro trends aan het vakgebied. Vanaf vandaag wordt er elke eerste maandag van de maand een overkoepelende macro trend geplaatst op de website. Dit omdat wij onze kennis over (macro)trends graag met je willen delen.