Wordt de belevingswaarde belangrijker dan de financiële waarde?

Middels een serie van 4, houden wij u op de hoogte rondom enkele conclusies uit ons onderzoek naar waardeontwikkeling rondom concept – en traditionele projectontwikkeling (vastgoed).

 

2-4

 

Door de opkomst van de megatrend individualisering in 1960 zijn mensen kritischer geworden ten opzichte van de jaren hiervoor, en hebben zij een meer uitgesproken mening over hun behoeften en wensen. Belangrijke persoonlijke waarden blijven nog steeds gezondheid, vrijheid en geluk, en materialistische zaken zoals rijkdom en bezit worden beschouwd als minst belangrijk. Hoewel, gezien deze desinteresse, is 44,2%  van de ondervraagden wèl op zoek naar een economische factor in een gebouw. Ook blijkt dat de typologie van een gebouw de belangrijkste waarden bepaalt, al staat functionaliteit bij elk type gebouw op nummer 1. De fysieke uitstraling en kwaliteit zijn ook erg belangrijk en 65,1% benoemt ‘beleving’ in hun top 5 van belangrijkste vastgoedwaarden. De groeiende interesse voor beleving gaat gepaard met de eerder genoemde trend waarbij een identiteit en uitstraling van een gebouw steeds belangrijker worden. Door deze nieuwe kijk in de vastgoedsector is ook correct marktonderzoek niet weg te denken. Om tot de optimale situatie te komen waarbij waarde gecreëerd kan worden voor de consument, kan concept ontwikkeling in vastgoed de oplossing bieden.